W razie rażącej dysproporcji między wynagrodzeniem twórcy a korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy, twórca może żądać stosownego podwyższenia wynagrodzenia przez sąd.
You May Also Like
Art. 41 [Dziedziczenie; umowa]
- 2010-09-14
- No comments
1. Jeżeli ustawa nie stanowi inaczej: 1) autorskie prawa majątkowe mogą przejść na inne osoby w drodze dziedziczenia…
Art. 42 [Dziedziczenie Skarbu Państwa]
- 2010-09-14
- No comments
Jeżeli autorskie prawa majątkowe jednego ze współtwórców miałyby przypaść Skarbowi Państwa jako spadkobiercy ustawowemu, część ta przechodzi na…
Art. 43 [Wynagrodzenie twórcy]
- 2010-09-14
- No comments
1. Jeżeli z umowy nie wynika, że przeniesienie autorskich praw majątkowych lub udzielenie licencji nastąpiło nieodpłatnie, twórcy przysługuje…
Art. 45 [Odrębne pola]
- 2010-09-14
- No comments
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórcy przysługuje odrębne wynagrodzenie za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji.
Art. 46 [Prawa zależne]
- 2010-09-14
- No comments
Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, twórca zachowuje wyłączne prawo zezwalania na wykonywanie zależnego prawa autorskiego, mimo że w…
Art. 47 [Informacja twórcy]
- 2010-09-14
- No comments
Jeżeli wynagrodzenie twórcy zależy od wysokości wpływów z korzystania z utworu, twórca ma prawo do otrzymania informacji i…
Art. 48 [Cena egzemplarza]
- 2010-09-14
- No comments
1. Jeżeli wynagrodzenie twórcy jest określone procentowo od ceny sprzedaży egzemplarzy utworu, a cena ta ulega podwyższeniu, twórcy…
Art. 49 [Korzystanie z utworu]
- 2010-09-14
- No comments
1. Jeżeli w umowie nie określono sposobu korzystania z utworu, powinien on być zgodny z charakterem i przeznaczeniem…
Art. 50 [Pola eksploatacji]
- 2010-09-14
- No comments
Odrębne pola eksploatacji stanowią w szczególności: 1) w zakresie utrwalania i zwielokrotniania utworu – wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy…
Art. 51 [Wyczerpanie prawa]
- 2010-09-14
- No comments
1. (utracił moc) 2. (utracił moc) 3. Wprowadzenie do obrotu oryginału albo egzemplarza utworu na terytorium Europejskiego Obszaru…
1 comment
O roszczeniu o podwyższenie wynagrodzenia autorskiego z art. 44 PrAut nieco więcej w wywiadzie z autorem tego posta w Dzienniku Gazecie Prawnej na przykładzie roszczenia Andrzeja Sapkowskiego. A także ciekawa dyskusja na Twitterze.
Poniżej jego tekst w wersji beta:
Janusz Piotr Kolczyński, radca prawny z Kancelarii
Radcowskiej C.R.O.P.A.
Wczoraj media, nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie,
obiegła wiadomość, że kancelaria reprezentująca Andrzeja Sapkowskiego domaga
się od firmy CD Projekt 60 mln zł za prawa majątkowe wykorzystane w grach
komputerowych „Wiedźmin”. Podstawą roszczenia jest m.in. art. 44 ustawy o
prawie autorskim. Czy przepis ten często jest wykorzystywany?
JPK: Rzadko, bo i rzadko zachodzi sytuacja w nim opisana. Zgodnie
z tym przepisem twórca może żądać podwyższenia swego wynagrodzenia przez sąd,
ale tylko w razie rażącej dysproporcji między osiągniętym wynagrodzenia, a
korzyściami nabywcy autorskich praw majątkowych lub licencjobiorcy. Kluczowa
jest tutaj ta rażąca dysproporcja, która nie zdarza się zbyt często. Czy w tej
sprawie można ją wykazać? Trudno to przesądzać nie znając umowy między
pisarzem, a producentem gier, ale jest to także sytuacja obiektywna tzn.
roszczenie o podwyższenie wynagrodzenia wynika z zasad ogólnych prawa
autorskiego. Jeśli jest tak, jak donoszą media, że prawa majątkowe do utworów
Sapkowskiego nabyto za kilkadziesiąt tysięcy złotych, a gry odniosły
gigantyczny sukces międzynarodowy i przynoszą zyski liczone w setkach milionów
złotych, to powiedziałbym, że mielibyśmy do czynienia dokładnie z sytuacją
opisaną w art. 44 prawa autorskiego.
Wcześniej w jednym z wywiadów sam pisarz przyznawał, że nie
wierzył w sukces gry i choć proponowano mu udział w zyskach, to wolał
poprzestać na jednorazowej zapłacie. Czy to może mieć wpływ na ocenę zasadności
wysuwanych dziś roszczeń?
JPK: Nie. Przepis na podstawie, którego są one formułowane nie ma
charakteru dyspozycyjnego, tylko bezwzględnie obowiązujący, a więc nie można się umówić w umowie inaczej. Roszczenia te wynikają wprost z
ustawy i nie można się ich zrzec. Nawet więc, gdyby wprost w umowie autor
zrzekł się takiego roszczenia, to nic by z tego nie wynikało – i tak mógłby je
wysunąć przed sądem.
Co więcej, nawet jeśli teraz doszłoby do ugody czy też
podwyższenia wynagrodzenia przez sąd, to nie zamyka to twórcy drogi do
wysuwania kolejnych roszczeń, na podstawie tego samego przepisu, w przyszłości.
Gdyby więc w przyszłości okazało się, że kontynuacja gry, jej wznowienia czy
dodatki znów przyniosą zysk niewspółmiernie duży wobec wynagrodzenia pisarza,
to znów mógłby on wystąpić z kolejnym pozwem do sądu wobec tego lub innego
podmiotu.
Przepisy nie wspominają do jakiej kwoty należy podwyższyć
wynagrodzenie twórcy, jaki wyznacznik przyjąć. Czym kierować powinien się sąd?
JPK: Tak naprawdę nie musi niczym, może kierować się własnym
oglądem. Powinien jednak oprzeć się na jakichś miarodajnych danych, a więc
najlepiej powołać biegłego z zakresu księgowości. Ten przedstawiłby dane
dotyczące przychodów z gry, w której prawa autorskie zostały wykorzystane i
zyski. Art. 44 mówi o korzyściach nabywcy praw majątkowych, co w zasadzie
sprowadza się właśnie do zysku.
Samo podwyższenie wynagrodzenie mogłoby zaś mieć charakter
kwotowy, albo też procentowy, czyli jakiś odsetek z zysku osiągniętego z gry.
Sąd może tu oprzeć się na żądaniach powoda, ale może też podwyższyć jego
wynagrodzenie w oparciu o własne rozpoznanie reguł panujących na danym rynku.
Rozmawiał Sławomir Wikariak